سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اتوکلاو آزمایشگاهی

 

اتوکلاو آزمایشگاهی یکی از اصلی ترین تجهیزات پزشکی می باشد که جهت استریل سازی وسایل و تجهیزات آزمایشگاه ها استفاده می شود. استریل کردن در اصطلاح سترون سازی نیز نامیده می شود. در این روش تمامی میکروارگانیسم ها از بین می رود.

تفاوت ضد عفونی کردن آون با استریل کردن اتوکلاو این است که در ضد عفونی کردن تجهیزات پزشکی تمامی باکتری ها از بین رفته ولی بعضی مولکول ها مانند پریون ها بر روی تجهیزات باقی می مانند. ولی در استریل کردن با استفاده از اتوکلاو تمامی میکروارگانیسم ها و باکتری ها و قارچ ها از بین خواهند رفت.

اتوکلاو آزمایشگاهی

استفاده از اتوکلاو جهت استریل تجهیزات اتاق عمل از انتقال بیماری هایی از قبیل ایدز و هپاتیت جلوگیری می کند. استفاده از روش های دیگر جهت ضد عفونی تحهیزات مانند آون، فقط ابزار را ضد عفونی کرده و تمیز می کند ولی نمی تواند هپاتیت را از بین ببرد.

به این دلیل استفاده از اتوکلاو در اتاق عمل و دندانپزشکی و مراکزی که با خون انسان ها سروکار دارد، ضروری می باشد. اتوکلاو با تولید گرما تحت فشار اقدام به ضد عفونی تجهیزات داخل آن می کند.

اتوکلاو آزمایشگاهی علاوه بر آزمایشگاه در مکان های دیگری نیز کاربرد دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در اتاق عمل جهت استریل لوازم جراحی، در کارخانجات داروسازی، در آزمایشگاه های میکروب شناسی، دامپزشکی، در صنایع شیمیایی و کارخانه های مواد غذایی و ..‌.

اتوکلاو آزمایشگاهی کاربردهای دیگری نیز دارد که در پست های آینده بیان خواهد شد.